2016 – Veterán rallye Tromi Horskými prémiami

Účastníkov Troch horských prémií neodradil od absolvovania rally ani nepríjemný žď

Veterán Klub Manín pripravil pre majiteľov historických vozidiel už druhý ročník Veterán rally, tentoraz pod názvom Tromi horskými prémiami. Išlo o nepriame pokračovanie minuloročnej oldtimer tour S veteránmi okolo Súľovských vrchov. Tri horské prémie - tri horské priechody a stúpania na 128 kilometrovej trase z Rajeckých Teplíc cez Prievidzu, Ilavu až na Vršatec. Nielen to čakalo na účastníkov akcie.                                                                                                           

tartovali sme v centre Rajeckých Teplíc. Je to veľmi pekné a vhodné miesto pre začiatok zrazu veteránov, nakoľko prostredie kúpeľného mesta má vždy osobitú atmosféru," hovorí Zdenko Metzker III - predseda VK Manín. - Trasu sme zvolili tak, aby bola každá jej časť niečím zaujímavá. Najmä prírodnými scenériami okolo trate, avšak, bohužiaľ, počasie zabezpečilo totálnu clonu všetkých týchto prírodných krás.



Ďážď, dážď, dážď
Po štarte v Rajeckých Tepliciach, kde si mohla pozrieť veteránov aj široká verejnosť, prechádzali historické vozidlá v daždi prvú etapu do Prievidze, cez horský priechod Fačkovské sedlo – Kľak, na ktorom ich potrápila šmykľavá cesta. Avšak takmer všetky posádky zvládli prvú horskú prémiu bez problémov a došli na letisko v Prievidzi. - Orgnizačný výbor akcie, Jozef Capák a Ľuboš Šlapka pripravili prehliadku výrobnej haly ľahkých lietadiel s odborným komentárom majiteľa, čo podľa mňa veľmi zaujímalo najmä mužskú časť, no myslím si, že si každý prišiel na svoje,- spomenie prvú zo zastávok Metzker s tým, že vďaka silnému lejaku, ktorý začal práve príchodom na letisko, nebolo možné vidieť lietadlá mimo hangárov. – Uvidíš, keď budeme vchádzať do Pruského od Ilavy, prestane pršať a slniečko sa začne predierať cez mraky,- povedal Karol Farkašovský. 
VÝSTAVA V KAŠTIELI
Pred účastníkmi stála druhá - najdlhšia horská prémia - trasa z Bojníc cez Nitrianske Rudno, Valaskú Belú do Hornej Poruby. Takmer stále stúpanie, a potom zjazd do Ilavy a príchod ku kaštieľu v Bohuniciach. - Počas etapy nás opäť potrápilo počasie. Na niektorých miestach cesty bol taký silný lejak, že sme ledva videli pred seba. Obdivujem motocyklistov, ktorí ju aj napriek nepriaznivému počasiu nevzdali v Prievidzi. V kaštieli Bohunice sídli múzeum regiónu Bielych Karpát, avšak časť priestorov využíva i považskobystrické Vlastivedné múzeum, ako expozíciu časti motocyklovej zbierky. Je hanba, že takúto unikátnu zbierku nemôžeme vystavovať u nás v Považskej Bystrici,- smutne konštatuje predseda klubu. Posádky navštívili kaštieľ a prezreli si mimo iných exponátov aj voskové figuríny osobností Regiónu Bielych Karpát, či dvadsaťtri kusov motocyklov z Považských strojární. Vysoko odbornú prednášku im poskytol Zdenko Metzker najstarší, bývalý konštruktér a znalec výroby nielen motocyklov v Považských strojárňach.
KAROLOVA PREDPOVEĎ
VYŠLA

Posledná etapa čakala účastníkov z Bohuníc na najväčšie stúpanie na Vršatec. Počasie vyšlo podľa Karolovej predpovede. Účastníkov prekvapilo nádherné prostredie, ktoré bolo stvorené pre ukončenie tejto nádhernej akcie. Zúčastnilo sa jej 45 vozidiel. Medzi tými, ktorí absolvovali celú trasu, bol aj Vladimír Koštial, viceprezident Združenia zberateľov historických vozidiel na Slovensku. – Akcia sa mi veľmi páčila, taktiež to, že sa do jej zorganizovania pustili mladí ľudia. Budem im držať palce a teším sa na ďalšie podujatia, ktoré VK Manín pripraví,- povedal Koštial, ktorý si vychutnal jazdu v spoločnosti Kartola Farkašovského s vozidlom mercedes R 107-300 SL. Medzi najzaujímavejšie kúsky patrili určite dodge luxury liner z roku 1941, krásne zreštaurovaný mercedes benz W110, alebo simca matra 1980. U motocyklistov bol jediný považskobystrický zástupca PS SK 90. Divákom, ktorí si mohli pozrieť veterány v Rajeckých Tepliciach, na letisku v Prievidzi, v areáli kaštieľa Bohunice a vo Vršateckom Podhradí, sa určite páčili aj Renault R8 v policajnej verzii, kvietkovaný trabant 601 Vladimíra Kozoňa, MG kabrio Jiřího Janoška, či ďalšie automobily a motocykle. - Chcel by som poďakovať najmä riaditeľovi pretekov Ľubošovi Šlapkovi, ktorý odviedol vynikajúcu prácu pri organizovaní a príprave akcie, Jozefovi Capákovi, členovi organizačného výboru, Vladkovi Kozoňovi a všetkým členom VK Manín, ktorí sa podieľali na príprave a priebehu Veterán rally - tromi horskými prémiami,- dodal Zdenko Metzker III.


Milan YETTI Kováčik


Považskobystrické novinky